1/26/10

Peugeot 500M "Henry" 1914




2010 celebrates 200 years of the Peugeot brand founded in 1810 by brothers Jean-Pierre and Jean-Frederic Peugeot in Montbéliard.
In 1890 Armand launches the first petroleum engined quadricycle and founded the "Automobile Peugeot frères "company.
From 1902 Norton Motorcycles used Peugeot engines for their models and in 1907 Norton won the TT with V Twin engine.




This year, Retromobile in Paris offered a retrospective of cars and motorcycles, including some very rare models, even as the single model (replica) we'll show you.







This model a 500M "Henry", designed by engineer Ernest Henry is the best racing engine ever built before 1914: the 500cc twin-cylinders double overhead camshaft and eight valves timing by gears train, while highly modern technically the secondary transmission was still by belt and single-speed without clutch.





The official driver Paul Pean beat the lauched record of km and mile at 122.449 kilometers per hour. After the first war they will still be used with a 3 speed gearbox and a secondary chain and won more race victories.























This is a reconstruction who began 11 years ago carried out according to faithful plans in every detail.

Thanks To Bernard Salvat and "le Club du Motocyclettiste"for their warm welcome.

.

7 comments:

Bozi said...

That is a very beautiful bike,Im love the fork & exhaust.

vintagent said...

Beloved friends, the Vintage photo you show is the later 'Gremillon' engine, which has the gear drive for the dohc on the side; the 'Henry' engine of 1914 had the gears between the cylinders. Steal the Vintage photos from my blog!
xo Paul
www.thevintagent.blogspot.com

vincent said...

My Dearest Paul
I was looking for a Paul Péan picture this is the only exemple I've found on the net.
But if you have a good one, I'll steal it...
Vincent

jcb said...

il est bien dommage que je ne puisse me rendre à rétromobile cette année car bien que cette machine soit une totale reconstruction elle est quand même fort belle et elégante je crois savoir que ses premiers tours de roues sont programmés pour les prochaines coupes motos légendes un endroit ou j'ai eu la chance de voire le modéle quatre soupapes,mais simple arbre a cames des années 20.

YJH said...

surtout que si tu était venu à Rétromobile, comme mister Prat, tu aurais diné avec nous et ça c'est encore plus dommage ;-)

jcb said...

je regrette pour le diner mais tu sais très bien qu'actuellement je suis pris par la construction d'un engin qui vat peu être me permettre de concrétiser un rêve d'une vingtaine d'années.nous pouvons fixer une date de repas ultérieure ou je te ferais découvrir ce squelette sur deux roues,mais laisse moi encore quelque semaines.
amicalement jc.

jcb said...

j'ai oublié de préciser que le Monsieur qui a réalisé ce fabuleux travail se nome Jean Boulicot,qu'il a travaillé dix ans soit 25000 heures pour offrir à nos yeux et bientôt nos oreilles cette merveilleuse machine.
je dis Chapeau Bas.
jcb.